Autor: Rareș Hurghiș
În primăvara anului 2024, Comisia Europeană a aprobat o schemă de ajutor de stat în valoare de 3 miliarde EUR care va fi acordat prin intermediul contractelor pentru diferență (CfD). Ajutorul de stat aprobat de Comisia Europeană va fi acordat pentru proiectele de construcție și exploatare a instalațiilor de producere a energiei electrice din surse fotovoltaice și eoliene și va fi acordat până la data de 31 decembrie 2025.
Ajutorul de stat astfel aprobat a fost implementat în baza Hotărârii Guvernului României nr. 318/04.04.2024 care oferă cadrul legal general pentru implementarea și funcționarea acestuia pentru tehnologiile cu emisii reduse de carbon.
Mai mult, Hotărârea de Guvern care introduce Contractele pentru Diferență pe piața românească de energie, face posibilă finanțarea în viitor prin intermediul CfD și a altor tehnologii precum: eolian offshore, hidro, nuclear, hidrogen, respectiv stocarea energiei.
Ce înseamnă și cum funcționează CfD?
Contractele pentru diferenţe reprezintă un mecanism de sprjin pentru investițiile în sectorul energetic, luând forma unui contract pe termen lung între un producător și o contraparte (counterparty). Pentru schema CfD din România, contrapartea producătorilor de energie este OPCOM.
Cele mai importante elemente ale CfD sunt următoarele:
- Tipuri de CfD: unidirecțional sau bidirecțional (mecanismul CfD bidirecțional este cel mai întâlnit, acesta fiind implementat și în România)
- Tehnologie: un sistem CfD poate fi dedicat unei anumite tehnologii (de exemplu, eoliană, fotovoltaică) sau poate fi neutru din punct de vedere tehnologic (de exemplu, poate include în aceeași licitație sau coș tehnologii precum eoliană, fotovoltaică, hidro, nucleară, biomasă, combustibili fosili cu captare și utilizare/stocare a carbonului). Cu toate acestea, este recomandată organizarea licitațiilor pentru fiecare tip de tehnologie în parte, iar spre exemplu pentru tehnologiile care produc energie în bandă se pot încheia CfD-uri atribuite direct (fără o licitație) pentru a asigura continuitatea în aprovizionare și securitatea Sistemului Energetic Național.
- Preț de referință: fiecare tehnologie are un preț de referință independent, care ar trebui să fie determinat obiectiv (de exemplu PZU) acesta fiind folosit pentru a determina plățile pentru diferență. În cazul schemei CfD din România, prețul de referință este cel determinat în funcție de prețul de pe PZU (Piața pentru Ziua Următoare) pentru fiecare tip de tehnologie.
- Prețul de exercitare maxim al licitației: este prețul sub nivel căruia producătorii de energie trebuie să liciteze în cadrul licitației CfD;
- Preț de exercitare: este prețul ofertat de viitorul producător de energie și trebuie să fie sub prețul de referință; prețul de exercitare este de obicei indexat anual cu inflația
- Preț de piață (de decontare): este prețul energiei electrice înregistrat pe o anumită piață, în special PZU; este comparat cu prețul de exercitare pentru a determina valoarea mecanismului de sprijin
- Durata schemei de sprijin CfD: variabilă, în funcție de maturitatea tehnologiei (cea mai bună practică max. 15 ani)
Mai jos prezentăm schematic mecanismul CfD:

Schema CfD în România
În România sunt prevăzute două licitații CfD totalizând 5.000 MW de capacități de energie regenerabilă (eolian onshore și solar fotovoltaic), astfel:

Volumul aferent primei licitații a fost ajustat prin diminuarea capacității de solar fotovoltaic cu 500 MW.
Participanții la aceste licitații pot câștiga maxim 25% din volumul alocat fiecărui tip de tehnologie, putând aplica atât individual cât și ca parte dintr-un consorțiu (liderul consorțiului trebuie să dețină cel puțin 20% din participație), respectiv cu întreaga capacitate (dacă se încadrează în maxim 25% din capacitatea licitată) sau parte din capacitate (asigurând în acest caz contorizarea separată a capacității).
Finanțarea schemei CfD se realizează prin intermediul Fondului pentru Modernizare (3 mld €), iar partea de cheltuieli administrative de operare a schemei va fi asigurată prin intermediul unei contribuții CfD, care va fi colectată de la consumatori de către furnizorii de energie.
Licitația a constat în transmiterea unei oferte tehnice respectiv a unei oferte financiare, în două plicuri sigilate separate, atât în limba română cât și în limba engleză, până la data de 18.11.2024, pentru prima rundă de licitație.
Oferta tehnică a trebuit să includă:
- Capacitate instalată (MW)
- Data țintă de începere a operării comerciale (maxim 36 de luni de la data estimată a semnării CfD)
- Garanție de participare la licitație (20.000 €/MW)
- Documente privind identitatea legală și organizarea solicitantului
- Rapoarte tehnice
- Dovada capacității financiare și a voinței de a implementa proiectul printr-o scrisoare de confort / Decizia Consiliului de Administrație de a finanța proiectul din capitaluri proprii
- Experiență privind implementarea și deținerea altor proiecte RES
Oferta financiară a trebuit să indice prețul (de exercitare) licitat în €/MWh.
Întâi s-au evaluat ofertele tehnice și doar pentru cele care au îndeplinit toate criteriile s-au desfăcut și plicurile cu oferta financiară.
Proiectele care au aplicat la schema CfD au trebuit să îndeplinească următoarele condițiile de eligibilitate:
- Nu este necesară existența unui ATR, dar proiectele câștigătoare vor fi obligate să obțină unul în termen de șase luni de la semnarea contractului CfD;
- Tehnologii eligibile pentru prima licitație: eolian onshore și fotovoltaic solar;
- Proiecte hibride nu sunt permise (nici stocare în baterii);
- Capacitate minimă: 5 MW;
- Doar capacități de generare noi;
- Sunt acceptate și proiectele pentru care lucrările, cu condiția ca acestea să fi început după data de 20.07.2022;
- Capacitatea maximă a unui proiect: 25% din volumul licitat pe tehnologia respectivă.
Aplicanții au trebuit să îndeplinească de asemenea câteva criterii de eligibilitate:
- Entitatea să fie legal constituită, fie ca o singură companie, fie ca un consorțiu. Dacă este un consorțiu, liderul trebuie să dețină cel puțin 20% din acțiuni;
- Codul CAEN principal sau secundar privind producția de energie electrică;
- Să aibă experiență dovedită în dezvoltarea, construcția sau operarea cu succes a proiectelor comparabile în România sau la nivel internațional;
- Entitatea nu trebuie să fie în dificultăți financiare, cum ar fi falimentul sau insolvența, și trebuie să respecte Comunicarea Comisiei Europene 2014/ C249/2001.
Pentru participarea în cadrul licitației, aplicanții au trebuit să constituie o garanție de participare în sumă de 20,0000 €/MW, emisă de o bancă sau o instituție financiară cu un rating minim de credit BBB de către S&P (sau echivalent) înregistrată în Uniunea Europeană sau SEE, autorizată să opereze pe teritoriul României (Aceasta se restituie în cazul în care aplicația nu este câștigătoare).
Prețul de referință maximal pentru prima licitație a fost următorul (fiind redus de la valorile):
- Eolian onshore: 82 €/MWh (93 €/MWh în varianta anunțată inițial)
- Solar fotovoltaic: 78 €/MWh (91 €/MWh în varianta anunțată inițial)
Prețurile licitate în cadrul acestei prime runde sunt redate în graficul de mai jos:

Astfel, în cadrul acestei prime runde de licitație au participat 47 de companii (care au depus oferte tehnice valide) și au fost declarate câștigătoare 21 de companii, dintre care 11 solicitanți pentru solar fotovoltaic (35 de aplicanți) și 10 solicitanți pentru eolian onshore (12 aplicanți). Intervalul de prețul licitat în acestă rundă a fost următorul:
- Eolian onshore: 54,4898 – 79,999 €/MWh, cu un maxim declarat câștigător de 77,3250 €/MWh
- Solar fotovoltaic: 45,0474 – 77,8900 €/MWh cu un maxim declarat câștigător de 54.1818 €/MWh
Câștigătorii licitației au trebuit să furnizeze o garanție de bună execuție în cuantum de 75.000 € / MW, sumă care va fi restituită după punerea în funcțiune a capacității de generare și dacă sunt îndeplinite toate obligațiile conform contractului CfD.

Punerea în funcțiune a capacității de generare și începerea operării comerciale trebuie să fie realizată conform graficului declarat în aplicație, însă în maxim 36 de luni de la data estimată a semnării contractului CfD (cel târziu până la 19.01.2028). Cu titlu de excepție, data începerii operării comerciale poate să fie extinsă cu maxim 24 luni, însă fiecare lună de întârziere din acestă perioadă atrage după sine diminuarea duratei contractului CfD cu numărul de luni de întârziere. De asemenea durata contractului CfD este diminuată în cazul în care capacitatea pusă în funcțiune este sub 100% dar mai mare de 90%, aceasta se va reduce proporțional cu capacitatea lipsă (100% = 15 ani).
Câștigătorul licitației care a semnat contractul CfD trebuie sa pună in funcțiune cel puțin 90% din capacitatea declarată în aplicație, în caz contrar contractul CfD se anulează. În cazul în care capacitatea instalată este sub 90 % din capacitatea declarată în aplicație sau dacă punerea în funcțiune nu are loc până la data lungstop declarată în cererea de ajutor, CfD este reziliat automat, iar contrapartea CfD execută garanția de bună execuție.
După începerea operării comerciale încep și plățile lunare CfD, iar pentru a le primi producătorii CfD trebuie să injecteze în rețea și să vândă pe piețele centralizate (sunt permise contracte bilaterale – PPA- uri) energia electrică. Intervalele cu prețuri negative sunt excluse din calculul plăților CfD.
Plata CfD depinde de prețul exercitare de și prețul de referință. Prețul de referință reprezintă o medie aritmetică ponderată a prețului mediu de tranzacționare de pe Piețele pentru Ziua Următoare (PZU) și cantitățile injectate de producătorii CfD care utilizează aceeași tehnologie.
Prețul de referință poate fi revizuit dacă ANRE consideră că nu mai reflectă condițiile de piață sau prin notificarea transmisă ANRE de către 50%+1 producătorii CfD.
Pentru contractele bilaterale încheiate de producătorii CfD pe piețele centralizate există instituită o schemă de partajare a profitului (redată schematic în figura următoare), iar potențialul surplus de profit este calculat de către ANRE.

Astfel, contractele de tip CfD sunt un bun mecanism de accelerare al decarbonării, întrucât acestea au rolul de a stimula investițiile în capacități de generare cu emisii reduse de carbon. În România, prin intermediul schemei de tip CfD sunt estimați a fi puși în funcțiune 5000 MW (jumătate în solar, jumătate în eolian onshore), contribuind la atingerea țintei de 12 GW (7,3 GW în eolian versus 3,1 GW în prezent; 4,7 GW în solar fotovoltaic vs. 2,22 GW în prezent) de capacități de energie regenerabilă la orizontul anului 2030.
Printre beneficiile schemelor de tip CfD amintim:
- Facilitează finanțarea proiectelor de generare a energiei cu emisii reduse de carbon
- Reduce riscul de preț pe termen lung pentru investitori
- Plățile sunt susținute de un mecanism de finanțare
Astfel, un contract CfD permite producătorului să își stabilizeze veniturile la un nivel predeterminat (preț de exercitare = strike price) pe întreaga durată a contractului. Acest mecanism oferă astfel predictibilitate și stabilitatea de care investițiile în sectorul energetic au nevoie, facilitând astfel și deciziile de investiții, respectiv finanțarea proiectelor energetice (fie prin capitaluri proprii fie prin capitaluri împrumutate de la diverse instituții financiare). Putem observa că participanții în cadrul primei licitații CfD din România au ales să participe în medie cu 2/3 din capacitatea parcurilor / fermelor dezvoltate, lăsând cealaltă treime pentru contracte de tip PPA sau vânzarea energiei pe piețele centralizate.
Articol publicat în Mesagerul Energetic nr. 238, Ianuarie-Februarie 2025, Buletin informativ al Comitetului Național Român al Consiliului Mondial al Energiei (CNR-CME), pag 17-20.
Autor: Rareș Hurghiș, Board Advisor, FEL România.